Neljä vuotta huoltoreittiä

Huoltoreitti blogi täyttää 24.2.2023 neljä vuotta. Perinteisessä vuosipäiväartikkelissa luodaan katsaus menneeseen vuoteen ja mietitään tulevia. Aikaisemmat vuosipäiväartikkelit löytyvät täältä (ensimmäinen vuosi), täältä (kaksi vuotta) ja täältä (kolme vuotta).

Pelaamista sodan varjossa

Blogin neljäs vuosi elettiin sodan aikaa. Vuosi sitten julkaistu Kolme vuotta huoltoreittiä -artikkeli oli ajastettu julkaistavaksi 24.2.2022 aamuyöstä. Aamulla selvisi, että samaan aikaan julkaisun kanssa Venäjän joukot ylittivät useista kohdista Ukrainan rajan.

Sotapeleissä kuvatuissa tapahtumissa kuolee ja vammautuu ihmisiä. Suorien vaikutusten lisäksi sodan traumat voivat vaikuttaa useita sukupolvia konflikin loppumisen jälkeen. Tämän vuoksi monet eivät halua pelata sotapelejä. Toisille pelaajille tietyt sodat tai aikakaudet voivat olla liian läheisiä. Esim. amerikkalaisissa pelaajissa on monia, joille Vietnamin sota on henkilökohtaisesti liian kipeä aihe pelattavaksi. Toisaalta jotkut nimenomaan haluavat pelata pelejä sodista, joihin heillä on henkilökohtainen suhde, sillä pelit voivat auttaa ymmärtämään heidän kokemiaan tapahtumia.

Tämä tausta huomioiden ei ole ihme, että Ukrainan sota on vaikuttanut sotapelaamiseen. Blogissa aloitettu Anteron ja Antin välinen ”The Dogs of War” kampanja, jossa kuvataan kuvitteellista kolmatta maailmansotaa Varsovan liitto ja NATOn kesken, loppui todellisen sodan alkuun, eikä todennäköisesti jatku koskaan. Minun ja Miikan välinen Hungarian Rhapsody kampanja, jossa minun tehtävänä oli yrittää saarrostaa panssarijoukoilla Budapest, jäi monen kuukauden tauolle ja pelattiin loppuun kesällä, kun Kiovan saarrostus panssarijoukoilla oli purettu. Huoltoreitti -tiimin ja suomalaisten sotapelaajien kesken käytyjen keskusteluiden perusteella jotkut pelaajat siirtivät keväällä pelaamisen kokonaan tauolle, tai ottivat ajallista etäisyyttä moderneihin konflikteihin. Toisaalta muutamilla Ukrainan sota herätti kiinnostuksen moderneja sotia kuvaaviin peleihin. Amerikkalaisten pelaajien kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella siellä Ukrainan sota ei erityisesti vaikuttanut pelaamiseen, koska sota on heidän näkökulmastaan kaukana.

Muuten pelaaminen voi pitkästä aikaa hyvin, kun koronarajoitusten purku mahdollisti niin Ropecon 2022 tapahtuman kuin monien muiden pelitapahtumien järjestämisen.

Ropeconissa mainostettiin blogia. Kuva: Marko Tainio.

Julkaisutilastoja

Menneen vuoden aikana julkaisimme blogissa kuusi artikkelia. Kevät oli hiljais-aikaa niin pelaamisen kuin artikkeleidenkin suhteen. Toukokuussa julkaistiin kaksi artikkelia: Anselmi Helminen debytoi blogissa kirjoittamalla Roomaa ei pelattu yhdessä päivässä tripla-arvostelun ja lisäksi julkaistiin Charles S. Roberts -palkinnon esittelevä sotapelikulttuuriartikkeli.

Kesän jälkeen julkaistiin kaksi artikkelia tapahtumista, Ropecon 2022 ja Sotapelipäivä 2022. Lisäksi julkaistiin artikkelipari Operational Combat Series (OCS) pelisarjasta ja sen jälkeen Pelattuna artikkeli sarjaan kuuluvasta Hungarian Rhapsody pelistä. Jälkimmäisessä kokeiltiin myös uutta videoformaattia pelitapahtumien kuvaamiseen. Videon tekeminen ja julkaisu oli mielenkiintoinen kokeilu ja vastaavaa voisi hyvin tehdä uudestaan isoimmista kampanjoista, joista on vuoro-vuorolta aineistoa käytössä.

Peli, kirja ja peli. Rooma ei pelattu yhdessä päivässä artikkelin kuvitusta. Kuva: Anselmi Helminen.

Kävijätilastoja

Jetpackin käyttötietojen mukaan blogilla oli tällä hetkellä noin 10 491 näyttökertaa, eli edellisestä vuodesta on tullut lisää n. 2000 näyttökertaa. Päiväkohtainen kävijäennätys on edelleen 95 näyttökertaa (Kaksi vuotta Huoltoreittiä artikkelin julkaisupäivä kaksi vuotta sitten). Kaikkien aikojen suosituimmat artikkelit ja sivut ovat:

Talvisota-artikkeli on ollut koko blogin ajan suosituin yksittäinen artikkeli. Pelejä Suomen sodista sivu, jossa listataan kaikki Suomen sotiin liittyvä pelit, on noussut julkaisun jälkeen tasaisesti ja on jo kolmen suosituimman sivun joukossa. Paths of Glory (1999) on edelleen luetuin yksittäistä peliä käsittelevä artikkeli.

Viimeisen vuoden aikana suosituimmat artikkelit ja sivut ovat olleet:

  • Pelejä Suomen sodista (80 näyttökertaa)
  • Ropecon 2022 (58)
  • Konfliktipelaajan oheistarvikkeet – Osa 1: Noppien heittäminen (48)
  • Roomaa ei pelattu yhdessä päivässä: Peli, kirja ja peli Roomasta (45)
  • Taktisen, operatiivisen ja strategisen mittakaavan sotapelit (45)
  • VASSAL – virtuaalisia sotapelejä yksin tai yhdessä (45)
  • Pelejä Suomen sodista: Osa 3: Jatkosota 1941-44 (45)
  • Operational Combat Series (OCS) (1992-) (39)
  • Charles S. Roberts -palkinnot (38)

Uudet artikkelit saavat melko tasaisesti 30-40 näyttökertaa, mutta Hungarian Rhapsody artikkelilla on vain 12 näyttökertaa. Artikkeli jäi jostain syystä pimentoon julkaisuhetkellä, eikä se ole sieltä noussut. Ropecon 2022 artikkeli oli vuoden luetuin uusi artikkeli.

Ylivoimaisesti eniten blogiin viitataan edelleen eri hakukoneiden kautta. Tämän jälkeen viittauksissa on tapahtunut pientä muutosta niin, että viimeisen vuoden aikana Suomen lautapeliseuran foorumi on toisena, Facebook kolmantena ja Lautapeliopas neljäntenä. Parikymmentä viittausta on tullut myös GMT Gamesin kautta, koska heidän uutiskirjeessä kiitettiin meidän kirjoittamia arvosteluita. Blogista on siirrytty eteenpäin eniten BoardGameGeekin (BGG), Lautapelioppaan ja Kansalliskirjaston Doria-tietokannan sivuille, kuten edellisenä kahtena vuonnakin.

Blogin Facebook-tilillä on 62 seuraajaa (lisäystä viisi seuraajaa), mutta Twitter tili hiljentyi keväällä, kun poistin sen puhelimesta.

Operational Combat Series (OCS) artikkelia varten saimme MMP Gamesiltä kuvituskuvia, kuten tämän sarjan eri pelien pelialueita esittelevän kartan. Kuva: Chip Saltsman. Alkuperäinen kuva on japanilaisesta sotapelilehdestä.

Muuta toimintaa

Antti Lehmusjärvi edusti Huoltoreitti -tiimiä Pöydällä Digital -22 tapahtumassa järjestetyssä sotapelipaneelissa, jossa aiheena oli Suomen sisällissota ja sen pelillistäminen. Ropeconissa ei järjestetty ohjelmaa, mutta laitettiin edes pelipöydälle blogin logo ja osoite näytille. Lokakuussa 2022 järjestimme yhdessä Suomen lautapeliseuran (SLS) kanssa sotapelipäivän Sellon kirjastossa. Paikalla kävi n. 15 pelaajaa.

All Bridges Burning peli lokakuun sotapelipäivänä. Kuva: Marko Tainio.

Viides vuosi

Viides vuosi jatkuu tutulla kaavalla. Luonnoksia on kahdesta artikkelista, joista ensimmäinen pureutuu pelisarjoihin ja systeemeihin ja toinen Fields of Firen uusin säännöin. Lisäksi arvostelukappaleeksi saadusta All Bridges Burning pelistä voisi viimein kirjoittaa nyt kun pelin systeemi on alkanut avautumaan. Muita suunniteltuja julkaisuja ovat Aurelian: Restorer of the World, This War of Mine ja Helsinki 1918. Pelimekaniikkoja olisi tarkoitus esitellä kirjoittamalla joko palikkasotapeleistä tai korttivetoisista sotapeleistä. Katsotaan kumpi lähtee ensin muodostumaan. Tapahtumista kirjoitetaan, jos sellaisia järjestetään ja niihin päästään osallistumaan.

Pelaamisiin, toivottaa Huoltoreitti-tiimi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.